ورود عضویت ویژه
بک لینک
خانه >> مارکت >> تکنیک MOT در فروشگاه های اینترنتی چگونه عمل می کند؟

تکنیک MOT در فروشگاه های اینترنتی چگونه عمل می کند؟

12345
تکنیک MOT در فروشگاه های اینترنتی چگونه عمل می کند؟بازبینی توسط سیما امینی در 23-04-1398امتیاز: 5.0تکنیک MOT در فروشگاه های اینترنتی چگونه عمل می کند؟بازاریابی اینترنتی و کسب و کار های مجازی شیوه ها و روش های نو و جدیدی را برای کسب و کار پیدا کرده اند و دیگر شیوه های پیشین استفاده ...

بازاریابی اینترنتی و کسب و کار های مجازی شیوه ها و روش های نو و جدیدی را برای کسب و کار پیدا کرده اند و دیگر شیوه های پیشین استفاده ی چندانی در میان وبسایت های فروشگاهی ندارد. در دنیای امروز وبسایت های فروشگاهی یکی از مهم ترین شیوه ها استفاده از تکنیک MOT یا لحظه های حقیقی است. در ادامه می خواهیم بررسی کنیم که دقیقا این شیوه ی بازاریابی چگونه عمل می کند؟

MOT به چه معناست و لحظه حقیقی در بازاریابی چگونه استفاده می شود؟

در مدل های قدیمی بازاریابی این لحظات حقیقی خطی یا یکباره در نظر گرفته می شد. در حالیکه امروزه با تحلیل رفتار خریداران فروشگاه های اینترنتی مشخص شده است که این لحظات حقیقی لزوما خطی نبوده و ممکن است با ترتیب های مختلفی اتفاق بیافتد. در ادامه 4 لحظه حقیقی برای ترسیم نقشه سفر مشتری در خرید اینترنتی توضیح داده شده است.

لحظه ی حقیقی صفرم چه تعریفی دارد؟

اولین بار گوگل اصطلاح لحظه حقیقی صفرم (Zero Moment of Truth) را به کار برد. در نقشه سفر مشتری لحظه حقیقی صفرم به زمانی گفته می شود که فرد برای خرید کالا یا خدمات خاصی احساس نیاز کرده و شروع به جستجو و جمع آوری اطلاعات در مورد آن می کند. جمع آوری اطلاعات صرفا مختص به جستجوی اینترنتی نمی شود و فرد ممکن است از دوستان و آشنایان خود نیز سوال کند. نکته قابل توجه این است که جستجوی اینترنتی در تصمیم گیری نهایی خرید فرد نقش بسیار مهمی دارد. طبق تحقیقات گوگل مردم به طور متوسط برای تصمیم گیری خرید کالای های مورد نیاز خود حدودا از 10 منبع مختلف اطلاعات کسب می کنند.

تکنیک MOT در فروشگاه های اینترنتی چگونه عمل می کند؟ZMOT

لحظه حقیقی صفرم در نقشه سفر مشتری دقیقا جایی است که بازاریابی محتوایی کاربرد اصلی خود را نشان می دهد. در این مرحله افراد به دنبال اطلاعات هستند و نمی دانند که شرکت ها با تولید محتوای مفید و سئو شده در حال بازاریابی بر روی آن ها هستند. شرکت ها با ارائه اطلاعات مفید در مشتریان بالقوه اعتماد ایجاد می کنند و اگر در طراحی وب سایت خود اصول بازاریابی و تبلیغات را به درستی رعایت کنند و از دعوت کننده ها (CTA) به طور مناسبی استفاده کرده باشند، نرخ تبدیل سایت افزایش پیدا کرده و تعداد خریداران نهایی نیز بیشتر می شود.

در لحظه حقیقی صفرم از نقشه سفر مشتری باید برای بازاریابی محتوا در سایت فروشگاهی از موارد زیر استفاده کرد:

  • تولید محتوا در قالب مقاله که حاوی سوالات بالقوه مشتریان باشد
  • تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی مانند: عکس نوشته، ویدیو، تصاویر گرافیکی و …
  • اشتراک گذاری ویدیوهای آموزشی در خصوص نحوه استفاده از محصول در آپارات، یوتیوب و …
  • ارائه یک کتاب الکترونیکی (ایبوک) کم حجم برای معرفی محصول و …

در خرید مجازی لحظه حقیقی اول چیست؟

لحظه حقیقی اول (First Moment of Truth) در نقشه سفر مشتری زمانی است که فرد محصول یا خدمات مورد نظر خود را پیدا کرده و می خواهد اقدام به خرید کند. در این مرحله فرد هنوز تصمیم نهایی به خرید اینترنتی نگرفته و به همین دلیل ارائه اطلاعات تکمیلی زیر در صفحه معرفی محصول می تواند بسیار مفید باشد:

  • قیمت و درصد تخفیف محصول
  • نحوه ارسال محصول (پست پیشتاز، پست سفارشی و …)
  • تعداد نظرات و میزان امتیاز کاربران به محصول
  • زمان تحویل محصول
  • دارا بودن گارانتی یا ضمانت تعویض و …

همچنین ارزش کیفیت تجربه کاربری (UX) در طراحی وب سایت در این مرحله مشخص می شود. اینکه فرد در هنگام بازدید از سایت حس خوبی بدست آورد و بتواند فعالیت های مورد نیازش در سایت را به آسانی و بدون مشکل انجام دهد، روی هم رفته بر تصمیم خرید اینترنتی او تاثیر بسیار زیادی دارد.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی و حضوری موثر در این رسانه ها و ارائه اطلاعات مفید مانند: شماره تلفن های شرکت، نحوه سفارش محصولات، پاسخگویی به سوالات و ابهامات مشتریان و … همگی در ایجاد اعتماد و ترغیب مشتریان بالقوه به خرید موثر است.

تکنیک MOT در فروشگاه های اینترنتی چگونه عمل می کند؟

لحظه حقیقی دوم در خرید اینترنتی چگونه است؟

لحظه حقیقی دوم (Second Moment of Truth) در نقشه سفر مشتری زمانی است که فرد از سایت خرید اینترنتی کرده و با رسیدن محصول به دستش از آن استفاده می کند. اگر تجربه ای که فرد با استفاده از محصول بدست می آورد با آن چیزی که در سایت وعده داده شده بود همخوانی داشته باشد، ارتباط بهتری با برند پیدا می کند. همچنین تجربیات خود از محصول را در سایتی که از آن خرید کرده به صورت نظر و امتیاز به اشتراک گذاشته و یا در شبکه های اجتماعی خود شییر می کند.

یکی از مشکلات اصلی برندها در این مرحله عدم انجام بازاریابی محتوا پس از خرید است. یعنی محتوایی تولید نمی کنند که حاوی نحوه استفاده از محصول، نحوه تعمیر محصول و … باشد یا در شبکه های اجتماعی به سوالات خریداران در خصوص ویژگی های خاص محصول پاسخ درستی نمی دهند. در صورتی که اگر این کارها به درستی انجام شود خریدار به طرفدار برند تبدیل شده و علاوه بر اینکه دوباره از سایت خرید اینترنتی می کند، بلکه آن را به دوستان و آشنایان خود نیز معرفی خواهد کرد.

حقیقی حقیقی سوم مشتری چه زمانی است؟

لحظه حقیقی سوم (Third Moment of Truth) در نقشه سفر مشتری نیز بعد از خرید اینترنتی اتفاق می افتد. در این مرحله فرد کاملا با برند به تعامل می پردازد و شبکه های اجتماعی آن را دنبال کرده و با سایر مشتریان تبادل نظر می کند و یا در خبرنامه ایمیلی سایت عضو می شود تا از اخبار سایت و تخفیفاتی که به مناسب های مختلف بر روی محصولات اعمال می شود آگاه گردد. در این مرحله باید تلاش نمود با حضور موثر در شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ افراد را دوباره به سایت بازگرداند و ارتباط با آن ها را حفظ نمود.

یک کارشناس بازاریابی اینترنتی باید دید خوبی به لحظات حقیقی (MOT) چهارگانه در نقشه سفر مشتری سایت خود داشته باشد و بتواند با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل وبمستر و گوگل آنالیتیکز به اصلاح و بهبود مسیر خرید اینترنتی کاربران سایت بپردازد.

سخن آخر

در این مطلب با جزئیات لحظه حقیقی و MOT آشنا شدیم و توانستیم تعریفی برای سه لحظه ی حقیقی یک خرید اینترنتی را بررسی کنیم. اگر به دنبال کسب و کار موفق مجازی و اینترنتی هستید استفاده از تکنیک فوق را فراموش نکنید. این روزها برای بهترین بودن باید به روز بود و از تکنیک ها و شیوه های جدید کسب و کار آگاهی داشته و استفاده کرد. با ما در مطالب بعدی همراه باشید.

QR: تکنیک MOT در فروشگاه های اینترنتی چگونه عمل می کند؟
مرجع : سزار
لینک کوتاه : https://3zar.ir/?p=26900

دیدگاه‌های کاربران 2 نظر

  1. مطلب مفیدی بود

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدفیلد های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

قبل از نوشتن دیدگاه به نکات مهم زیر توجه کنید


  • - دیدگاه‌هایی مانند: خوب بود، ممنون- سایت خوبی دارید- عالی بود و موارد مشابه تایید نمی‌شود.
  • - دیدگاه‌تان را فقط در رابطه با همین مطلب ثبت کنید، در غیر اینصورت پاسخ داده نخواهد شد.
  • - دیدگاه‌هایی که دارای نام‌های تبلیغاتی با هدف بک‌‌لینک گرفتن هستند تایید نمی‌شوند.