ورود عضویت ویژه
بک لینک
خانه >> طراحی و توسعه وب >> پایگاه وردپرس >> آموزش وردپرس >> Variable فونت یا فونت های متغیر چه هستند؟

Variable فونت یا فونت های متغیر چه هستند؟

12345
Variable فونت یا فونت های متغیر چه هستند؟بازبینی توسط سیما امینی در 07-05-1398امتیاز: 5.0Variable فونت یا فونت های متغیر چه هستند؟دنیای فونت ها بسیار گسترده است. شاید اسم اقای فونت ایران مسلم ابراهیمی را شنیده باشید. ایشان تاکید زیادی بر فونت های متغیر دارند. اما فونت متغیر چیست و تاثیر ...

Variable فونت یا فونت های متغیر چه هستند؟

دنیای فونت ها بسیار گسترده است. شاید اسم اقای فونت ایران مسلم ابراهیمی را شنیده باشید. ایشان تاکید زیادی بر فونت های متغیر دارند. اما فونت متغیر چیست و تاثیر آن بر یک وبسایت چگونه اعمال می شود؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با فونت های متغیر یا به اصطلاح Variable فونت آشنا شویم.

Font یک گسترش جدید از دنیای OpenType هست که در تاریخ 14 سپتامبر 2016 با اعلام همزمان ادوبی، گوگل، اپل و مایکروسافت منتشر شد. این فونت ها امکان این را می دهند که شما به شکل همزمان فقط با یک فوننت چندین فونت را در اختیار داشته باشید.

وریبل فونت را با یک مثال درک کنیم!

اگر قبلا روی سایت خودتون فونت ایران سنس یا هر فونت دیگری رو نصب می‌کردید طبیعتا می‌خواستید این فونت رو در وزن‌های مختلف نمایش بدید. مثلا به این شکل فونت رو ضخیم کنید یا به این شکل فونت رو بصورت نرمال نمایش بدید. برای اینکار باید چند نسخه از فونت رو در وزن‌های مختلف به مرورگر معرفی کنید تا بالاخره یکی از این وزن‌ها با توجه به خاصیت font-weight در سی اس اس شما نمایش داده بشه.

ایراد کار!

مشکل اینجا بود که هر کدام از این وزن‌ها بصورت میانگین ۱۰۰ کیلوبایت حجم دارند. یعنی برای استفاده از یک فونت ایران سنس بصورت استاندارد باید حدود ۳۰۰ کیلوبایت فایل دانلود شود تا بتوانید سایتتان را با فونت زیبای ایران سنس نمایش دهید. (البته این موضوع بستگی به مرورگر هم خواهد داشت و همیشه اینطور نیست.)

اما با استفاده از وریبل فونت‌ها تنها کافیست یک نسخه از فونت رو روی سایت قرار بدید تا بصورت خودکار در وزن‌های مختلف نمایش داده بشه. تنها یک نسخه از فونت!

هنوز تمام نشده!

بله من تنها به بخشی از این موضوع پرداختم که دغدغه اکثر وب‌مستر‌ها بود. علاوه بر این، از وریبل فونت‌ها برای اهداف مختلفی می‌توان استفاده کرد. مثلا فرض کنید بر اساس نور محیط و سنسور نور لپ تاپ شما بتوانیم رنگ پس زمینه و رنگ فونت رو تغییر بدیم. یا بر اساس فاصله چشم کاربر از صفحه نمایش سایز فونت‌ها رو کم یا زیاد کنیم و … خودم هم هیجان زده شدم!

وریبل فونت فارسی را چه کنیم؟

با توجه به به‌روز بودن قضیه وریبل فونت‌ها هنوز فونت ایرانی رو ندیدم که از این تکنولوژی استفاده کنه. البته به‌غیر از فونت ایرانی دانا که توسط آقای ابراهیمی عزیز طراحی شده و میشه لقب اولین فونت متغیر ایرانی رو بهش داد. امیدواریم با توجه به محبوبیت بالای فونت ایران سنس، یک نسخه وریبل از ایران سنس هم منتشر بشه تا بتونیم ایران سنس رو هم با حجم کمتری روی وب‌سایت‌ها داشته باشیم.

QR: Variable فونت یا فونت های متغیر چه هستند؟
مرجع : سزار
لینک کوتاه : https://3zar.ir/?p=26921

دیدگاه‌های کاربران 2 نظر

  1. چطور تنظیمش کنیم این فونتو؟

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدفیلد های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

قبل از نوشتن دیدگاه به نکات مهم زیر توجه کنید


  • - دیدگاه‌هایی مانند: خوب بود، ممنون- سایت خوبی دارید- عالی بود و موارد مشابه تایید نمی‌شود.
  • - دیدگاه‌تان را فقط در رابطه با همین مطلب ثبت کنید، در غیر اینصورت پاسخ داده نخواهد شد.
  • - دیدگاه‌هایی که دارای نام‌های تبلیغاتی با هدف بک‌‌لینک گرفتن هستند تایید نمی‌شوند.