اساس کار موتور های جستجو مانند گوگل چیست؟
در این بخش می خواهیم در خصوص شیوه ی کار موتور های جستجو صحبت کنیم و بببینیم موتور های جستجو مانند گوگل دقیقا چگونه نتایج دقیق و کاربردی و مرتبط برای کاربران نمایش می دهند و موارد مفید برای هر چیزی را پیدا می کنند. با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.
شیوه ی عملکرد موتور های جستجو کدام است؟
موتور های جستجو همانند گوگل دو مسئولیت اساسی دارند:
- خزیدن میان صفحات وبسایتها و ثبت اطلاعات آنها
- نمایش برترین نتایج به جستجو کنندگان زمانی که عبارتی را جستجو می کنند.
در ادامه به بررسی هر یک از دو مورد بالا خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
عنکبوت های گوگل در میان صفحات!
همانطور که اشاره کردم اصلیترین وظیفۀ یک موتور جستجو در وب، نمایش نتایج متناسب با عبارت جستجو شده توسط کاربر است. برای اینکه موتورهای جستجو بتوانند این وظیفه را بهخوبی انجام دهند، نیاز دارند تا بهتمامی صفحات و فایلهای موجود در وب دسترسی داشته باشند و اصطلاحاً صفحات را ایندکس کنند. اگر محتوایی در بخشی از یک وبسایت قرار داشته باشد که آن بخش از دید موتورهای جستجو پنهان است، موتورهای جستجو نمیتوانند آن محتوا را در نتایج جستجو به کاربران نمایش دهند.
اجازه دهید با یک مثال، موضوع را کمی واضحتر بیان کنم!
فرض کنید شما یک مقالۀ بسیار خوب و باکیفیت در مورد انتخاب بهترین ساختار پیوند یکتا ازنظر سئو در وردپرس نوشتهاید؛ درصورتیکه عمداً یا سهواً اقدامی انجام دهید که موتورهای جستجو نتوانند به این صفحه دسترسی داشته باشند چگونه از وجود چنین مقالهای مطلع شوند تا بتوانند هنگام جستجو آن را به کاربران نمایش دهند؟
موتورهای جستجو برای آنکه بتوانند دسترسی بهتری به بخشهای مختلف یک وبسایت داشته باشند و همچنین محتوای موجود در صفحات مختلف را بهتر درک کنند، قوانین و استانداردهایی برای مدیران وبسایتها تعریف کردهاند که بهتر است آنها را در وبسایتشان رعایت کنند. هرچه این قوانین بیشتر رعایت شوند، موتورهای جستجو امتیاز بالاتری برای آن وبسایت در نظر گرفته و احتمال اینکه وبسایت موردنظر را در رتبههای بالاتری نمایش دهند افزایش مییابد.
اگر وبسایتتان در نتایج جستجو (حتی با جستجوی عنوان مقالات) نمایش داده نمیشود، ممکن است ناخواسته با ایجاد تغییراتی مانع دسترسی خزندههای موتورهای جستجو به صفحات وبسایتتان شده باشید. اگر با این مشکل مواجه هستید توصیه میکنم مقالۀ علت ایندکس نشدن صفحات سایت در گوگل را مطالعه کنید.
برترین ها را مشاهده می کنید!
تمامی کاربران مثل ما انتظار دارند که زمان جستجو با مواردی رو به رو شوند و نتیجه ای را دریافت کنند که به دنبالش هستند و هنگامی که مثلا عبارت قیمت طلا را جستجو می کنیم با تمام جزئیات مربوط به طلا، حداقل در اولین نتایجمان رو به رو نشویم و دقیقا منابعی برای ما نمایش داده شوند که در آن ها قیمت طلا به صورت به روز و آپدیت مشاهده می شود.
بر اساس آنچه که تفسیر کردیم، موتورهای جستجو تلاش میکنند همه صفحات سایت ها را ایندکس کنند و به همین علت با حجم زیادی از مطالب و سایت ها در هر موضوع رو به رو هستند. مهمترین وظیفۀ موتورهای جستجو مرتبسازی وبسایتها بر اساس بالاترین ارتباط معنایی با عبارت جستجو شده است؛ اما ارتباط معنایی تنها شرط موتورهای جستجو برای نمایش وبسایتها در صفحه اول نتایج نیست!
طبق اعلام رسمی گوگل بیش از ۲۰۰ پارامتر در تعیین رتبه ی نتایج جستجو مورد بررسی قرار میگیرند؛ اگر بتوانید وبسایتتان را با توجه به این ۲۰۰ معیار سئو کنید، احتمال اینکه در کلمات کلیدی مورد نظرتان در رتبه های اول نتایج گوگل نمایش قرار بگیرید افزایش خواهد یافت.
از این 200 فاکتور اساسی برخی به شکل کامل در وبسایت گوگل معرفی شده اند و بعضی از آن ها نیز توسط سئو کاران آزمایش شده و مورد تایید قرار گرفته اند. به مجموعه اقداماتی که در جهت بهینه سازی سایت مطابق با قوانین و استانداردهای موتورهای جستجو انجام می شود سئو گفته میشود.
ممنونم مختصر و مفید بود.
با تشکر از توجه شما